АКТИВНІ ДІТИ – ЗДОРОВІ ДІТИ

           

        Наближається 1 вересня – початок навчального року. Необхідно створити відповідні умови не тільки для безпечного та мирного навчання, а й для збереження здоров’я дітей.

          Одним із ризиків, що впливають на здоров’я школярів є недостатність рухової активності.

         Порушення постави, які спостерігаються у переважної більшості випускників шкіл, може призводити до інвалідизації у дорослому віці. А чи може постава правильно сформуватись, якщо дитина в школі знаходиться тривалий час в сидячій та часто незручній позі? А якщо вона ще вдома сидить тривалий час за комп’ютером або виконанням домашніх завдань?

         Важливо, щоб у перервах між заняттями дитина була фізично активною, а не проводила час за комп’ютерними іграми та у соціальних мережах.

         Відомо, що вагомим здоровязміцнюючим фактором є оптимальний рівень рухової активності   дітей. Втім окремим самостійним фактором ризику є рухова неактивність, так звана «сидяча поведінка».

         Рухова неактивність є головною причиною 30 % серцево-судинних захворювань; 27 % цукрового діабету, 25 % раку молочної залози та товстої кишки, 20 % хвороб кістково-м’язової системи (остеопороз та ін.), а також є фактором ризику появи травм; психічних порушень (депресія, тривожність).

         Малорухливий спосіб життя характерний для 76 % сучасних міських учнів середнього шкільного віку. За останні 5-7 років відбулось зниження рівня рухової активності дітей на 17 %, особливо виражено – серед дівчат. У дівчат ймовірність вести малорухливий спосіб життя вище в 2,5 рази, ніж у хлопців.

         Ймовірність появи множинної патології (більше 3-х захворювань) зростає у дітей і підлітків майже в 4 рази при низькому рівні фізичної активності, а ймовірність розвитку неврозів – у 2,5 рази. У зоні ризику щодо погіршення здоров’я також знаходяться учні, що мають тривалість екранного часу більше 2-х годин на добу. Таких учнів   66 %. Це підвищує ймовірність зниження працездатності на 45 %.

         Для дітей молодшого і середнього шкільного віку рекомендується витрачати на домашнє завдання 1 годину на добу, для учнів старшого шкільного віку – 1,5 години. Ймовірність розвитку сильної втоми у дітей при перевищенні цих рівнів вище в 2,2 рази.

         Необхідно допомогти дітям залишатись фізично активними як у звичайному житті, так і в такі особливі періоди, як карантин.

         Дослідженнями встановлено, що щоденна тривалість загальної рухової активності дітей і підлітків повинна становити не менше 4,5 годин на добу, а на заняття середньої і високої інтенсивності, такі як біг, швидка ходьба, танці, рухливі ігри, їзда на велосипеді, роликах, загальна фізична підготовка, силові вправи та більшість видів спорту – необхідно відводити 50-60 хвилин на добу для хлопців, 40-50 хвилин для дівчат. Або заняття спортом по 1,5 години 4 рази на тиждень для хлопців і 3 рази для дівчат. Позитивним є ранкова гімнастика. Якщо дозволяють умови безпеки та якість повітря, необхідно гуляти не менше 2 годин на добу на свіжому повітрі.

         Своєчасна корекція рухової активності дітей у режимі дня, формування правильної постави   сприятимуть також підвищенню функціональних можливостей організму учнів, нормалізації обміну речовин, легшій адаптації до умов шкільного життя , тобто збереженню та зміцненню здоров'я дітей шкільного віку.

 

            Дезінструктор                   Колопельник Т.М