Набрання чинності законодавчими та іншими нормативно-правовими актами України, їх офіційне оприлюднення
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про набрання чинності законодавчими та іншими нормативно-правовими актами України, їх офіційне оприлюднення
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
1. 03.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення відповідальності осіб, які здійснювали колабораційну діяльність»№ 2107-IX(набирає чинності з дня його опублікування. «Голос України» від 15.03.2022 № 56).
Законом внесено зміни до Виборчого кодексу України, законів України “Про свободу совісті та релігійні організації”, “Про державну таємницю”, “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності”, “Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону”, “Про політичні партії в Україні”, “Про військовий обов’язок і військову службу”, “Про громадські об’єднання”, “Про благодійну діяльність та благодійні організації”, якимирегламентовано питання обмеження доступу до виконання функцій, пов’язаних із проведенням виборів усіх рівнів, доступу до військової служби та допуску до державної таємниці для осіб, які співпрацювали з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями, а також ліквідації політичних партій, громадських, благодійних чи релігійних організацій, професійних спілок та громадських формувань з охорони громадського порядку та державного кордону, уповноважені особи яких здійснювали таку співпрацю.
Відтак, унесеними змінами до Виборчого кодексу України позбавлено можливості осіб, які мають судимість за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтею 111-1 КК України, бути членами виборчих комісій, офіційними спостерігачами, уповноваженими представниками кандидата на пост Президента України у Центральній виборчій комісії, довіреними особами кандидата на пост Президента України, представниками партії у Центральній виборчій комісії, кандидатами на місцевих виборах, представниками організації партії у виборчій комісії, уповноваженими особами організації партії, довіреними особами кандидатів.
Змінами до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” визначено неможливість комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань особами, які мають судимість за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 КК України, а змінами до Закону України “Про державну таємницю” передбачено підстави для відмови в допуску до державної таємниці для таких осіб.
Такожвизначено як підставу для заборони (припинення) діяльності юридичних осіб, якщо їхніх уповноважених осіб було засуджено за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 КК України (зокрема профспілок, їх об'єднань, релігійних організацій, громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, політичних партій, громадських об'єднань, благодійних організацій).
2. 03.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність»№ 2108-IX(набирає чинності з дня його опублікування. «Голос України» від 15.03.2022 № 56).
Колабораціонізм як явище підриває національну безпеку України та становить безпосередню загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності, конституційному ладу та іншим національним інтересам України.
Зазначеним законом внесено зміни до Кримінального кодексу України шляхом доповнення новою статтею 1111«Колабораційна діяльність», якою передбачено кримінальну відповідальність за співпрацю з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями у військовій, політичній, інформаційній, адміністративній, господарській та трудовій сферах. Зокрема кримінально караною є співпраця, яка виражається у вчиненні:
- публічного заперечення громадянином України збройної агресії проти України, тимчасової окупації частини території України, а також публічних закликів до підтримки, співпраці з державою-агресором, її збройними формуваннями та/або окупаційною адміністрацією та до невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України;
- добровільного зайняття посад у незаконних органах влади, судових та правоохоронних органах,створених на тимчасово окупованій території,
- добровільна участь в незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях чи надання таким формуванням допомоги у веденні бойових дій проти Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, добровольчих формувань, що утворились для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;
- участі в організації та проведенні незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території, або публічних закликів до їх проведення;
- пропагандиу закладах освіти з метою сприйняття збройної агресії проти України та утвердження тимчасової окупації частини території України, а також впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти;
- передачі матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, та/або провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, її незаконно створеними органами влади;
- організації та проведення політичних заходів, інформаційної діяльності, спрямованих на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації чи збройних формувань, та/або на уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України (за відсутності ознак державної зради), активна участь у таких заходах.
Внесеними змінамидоповнено частину першу статті 55 КК України абзацом п’ятим, яким встановлено строк покарання у вигляді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю (як основного, так і додаткового) за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтею 111-1 КК України від десяти до п'ятнадцяти років.
Нормами нової редакції пункту 3 частини першої статті 963КК України визначено як підставу застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру – вчинення її уповноваженою особою від імені юридичної особи кримінального правопорушення, передбаченого статтею 1111КК України. Також до юридичних осіб може бути застосований захід кримінально-правового характеру у виді ліквідації у разі вчинення її уповноваженою особою вказаного кримінального правопорушення (доповнення у статті 969КК України).
Внесено зміни до Кримінального процесуального кодексу України, якими визначено підслідність щодо розслідування кримінального правопорушення, передбаченого статтею 1111КК України, за слідчими органів безпеки, а також поширено на таке кримінальне правопорушення можливість спеціального досудового розслідування (in absentia).
3. 03.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо заборони виготовлення та поширення інформаційної продукції, спрямованої на пропагування дій держави-агресора»№ 2109-IX(набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. «Голос України» від 15.03.2022 № 56).
Закон встановлює заборону на виготовлення та поширення інформаційної продукції, спрямованої на пропагування дій держави-агресора, а також застосування до громадських об’єднань та політичних партій, винних у порушенні цих заборон, в якості санкцій – заборони їх діяльності у судовому порядку.
Відповідні зміни внесено до законів України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про телебачення і радіомовлення», «Про політичні партії в Україні», «Про захист суспільної моралі», «Про громадські об’єднання», зокремавстановлено:
-заборону щодо виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як «внутрішнього конфлікту», «громадянського конфлікту», «громадянської війни», заперечення тимчасової окупації частини території України;глорифікації осіб, які здійснюють збройну агресію Російської Федерації проти України, представників як збройних формувань Російської Федерації, так і іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі військові люди»;
- санкції для політичних партій та громадських об'єднань, дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки; порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної, регіональної належності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
4. 03.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення кримінальної відповідальності за виготовлення та поширення забороненої інформаційної продукції»№ 2110-IX(набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. «Голос України» від 15.03.2022 № 56).
Закон спрямований на протидію засобами кримінально-правового характеру ворожим інформаційним впливам в умовах триваючої війни Російської Федерації з Україною.
Внесено зміни до Кримінального кодексу України, якими посилено кримінальну відповідальність за виготовлення та поширення забороненої інформаційної продукції.
Змінами у статті 161 КК України «Порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної, регіональної належності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками», встановлено кримінальну відповідальність за порушення рівноправності громадян залежно від їх регіональної належності. Згідно примітки до цієї статті, під регіональною належністю слід розуміти належність особи за народженням чи проживанням до регіону – частини території України або території компактного розселення українців за межами території України, –що відрізняється від інших територій за низкою історичних, географічних, мовних та інших ознак.
Розділ XIX Кримінального кодексу України доповнено статтею 4351«Образа честі і гідності військовослужбовця, погроза військовослужбовцю». Криміналізовано діяння, пов'язані із: а) образою честі і гідності, погрозою вбивством, насильством або знищенням чи пошкодженням майна військовослужбовцю, який здійснює заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, його близьким родичам чи членам сім'ї; б) виготовленням та поширенням матеріалів, які містять образу честі і гідності, погрозу вбивством, насильством або знищенням чи пошкодженням майна військовослужбовцю, який здійснює заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, його близьким родичам чи членам сім'ї.
Доповненою статтею 4362 Кримінального кодексу України, у якій кваліфіковано діяння, пов'язані із виправдовуванням, визнанням правомірною, запереченням збройної агресії Російської Федерації проти України, глорифікацією її учасників.
Законом також внесено зміни до Кримінального процесуального кодексу України та визначено підслідність досудового розслідування кримінальних порушень, передбачених ст. ст. 4351, 4362КК України за слідчими органів безпеки.
Надвірнянська окружна прокуратура